Skapa samsyn kring en gemensam produktvision

Kategorier Produktutveckling

En produktvision är grunden i att skapa ett lyckat bolag och en lyckad produkt, det skapar samsyn och förståelse bland alla som rör produkten och alla som arbetar på bolaget.

A product vision represents the core essence of its product or product line. It also sets the direction for where a product is headed, or the end state for what a product will deliver in the future.

Din vision för produkten borde klargöra tre saker väldigt tydligt:

Vad är det vi gör?

Vad är det vi försöker åstadkomma med vår produkt och vårt företag? Kan du tydligt definiera vad det är ni försöker åstadkomma så har du kommit en bra bit på vägen. Det kanske låter som en simpel uppgift, men kan du verkligen definiera exakt vad din produkt har tänkt att göra och hur det skall fungera? Detta handlar om att sätta ramarna för produkten och vad du vill att produkten skall vara och inte vara.

Vad bygger vi här egentligen? I en utopi, vart är det vi vill och vad vill vi göra med produkten? Sätt ramarna väldigt tydligt, och lyckas du inte så försök igen och igen. Det måste finnas en väldigt tydlig grundtanke med din produkt, för om inte ni förstår vad det egentligen är ni gör, om inte alla på hela företaget; från vaktmästaren till VDn vet vad ni sysslar med, hur ska då marknaden och era potentiella kunder kunna veta?

Vem gör vi det för?

Detta handlar om att kunna berätta svart på vitt vilka din målgrupp är. Många startups gör misstaget att säga ”alla” men det är aldrig någonsin sant och man måste komma närmare sanningen än så. Definiera din målgrupp tydligt, förklara för ditt team exakt vem det är produkten riktar sig mot och varför denna person är den utvalda att använda den; varför just denna person? Vad gör den så unik och vilka unika utmaningar har personen som ni löser med er produkt?

Att komma fram till vem är inte en lätt sak, och det krävs att man itererar över sitt svar om-och-om igen. Kan du beskriva er idealkund med stängda ögon? Kan du berätta för mig vem det är som är den utvalda att använda er produkt? Vem har problemen som ni löser?

Varför gör vi detta?

Detta är för många den svåraste frågan; varför just vi? Det finns tusentals begåvade team av utvecklare, produktmänniskor, chefer, marknadsförare och annat som antagligen alla har mer kompetens och erfarenhet av att göra saker än just ni, så varför är det just ni som gör detta?

En annan viktig fråga att ställa er själva är; vad är det som driver oss? Varför kommer vi till jobbet varje dag (tips: ”För att få lön” är inte rätt svar på denna frågan) alla drivs vi av något, ofta en grundläggande övertygelse eller motivation kopplad till ett behov som uppfylls av det vi gör.

Det är dock skillnad på ”varför gör vi detta” och ”varför gör jag detta” och det är viktigt att hålla de två isär, den personliga motivationen har oftast inget med lämplighet att göra utan är snarare en intern drivkraft.

Vad är er primära drivkraft som ett team? Vill du också förändra världen?


Att kommunicera all denna information internt är väldigt viktig, som jag beskrev ovan så måste alla på hela företaget (oavsett jobb) veta vad din produkt gör och vad den inte gör, annars kommer det garanterat bli fel i kommunikationen,. Se till att alla vet och kommunicera detta gång på gång. Alla måste veta och förstå vad det är ni gör, vem ni gör det för och varför ni gör det.

Please follow and like us:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *