Bygg bättre produkter med piloter

Kategorier Produktutveckling

I världen av startups liknar oftast inte den första idén alls den färdiga produkten, och det kan ta år att bygga en produkt som är bra nog att släppa lös på marknaden. Det är där pilotprogram och pilotkunder kommer in; de hjälper dig validera din idé och bestämma vad som borde finnas i den färdiga produkten. Se ett pilotprogram som ett kontrollerat test, där du börjar med en MVP (Minimum Viable Product) och fokuserar på att testa vad dina piloter verkligen använder, vad det viktigaste är och hur de använder din produkt. Detta kommer ge dig ovärderlig insikt i din produkt som kommer styrka din utveckling framåt.

”A minimum viable product (MVP) is a product with just enough features to satisfy early customers, and to provide feedback for future product development.” – Wikipedia

Ett par saker att tänka på innan du startar ett pilot program

  • Sätt tydliga KPI:er och mätvärden. Hur vet du om din produkt är bra?
  • Se till att du kan spåra användandet av din produkt.
  • Förbered ett par hypoteser eller antaganden som du vill testa mot din grupp pilotkunder.

Strukturera ett pilot program

Fokusera helt och hållet på din MVP

Börja bjuda in piloter så tidigt du bara kan i utvecklingen, du kan hålla de första piloterna i handen under tiden som de lär sig att använda din produkt, så prioritera funktionalitet över UX.

Sätt förväntningarna rätt: var ärlig

Var ärlig mot dina kunder, berätta för dom att detta är en idé som kommer utvecklas. Du måste se till att de som testar din idé inser att det är en MVP, annars kommer du fastna I feature requests och bugg rapporter på något som är menat att inte ens vara en alpha version av din tänkta produkt.

Gratis är ingen bra idé

Du vill att dina pilotkunder är investerade i din produkt och idé, så få dem att betala en symbolisk summa för att använda produkten. Du vill att dom ser pilot testet som en investering i din produkt, på det sättet säkerställer du att de är engagerade och ger rikligt med feedback.

Ha en spridd grupp pilotkunder

Att ha spridning både geografiskt, demografiskt och i typen av företag du har med i ditt pilotprogram är en stor fördel. Ta med olika storlekar på företag och användare, att sprida målgruppen för ditt pilottest är det bästa sättet att få in så mycket data du bara kan.

Begränsa antalet pilotkunder

Det är en bra idé att begränsa antalet pilotkunder som ingår i ditt pilotprogram, jag skulle föreslå 10-20 kunder, på det sättet kan du både få spridning på din grupp men håller den liten nog för att det inte ska bli en situation där du spenderar all din tid på att hålla dom i handen.

Testa, testa, testa

Pilotprogrammet är det perfekta tillfället att testa funktionalitet, marknadsföring, prisnivåer och allt annat som har med din produkt att göra. Du kommer aldrig kunna få bättre data tidigt i utvecklingen av en produkt än du kan få från dina pilotkunder, så testa allt som har med din affärsplan att göra; inte bara själva produkten.

Genomför dina pilottest

Gör så att dina pilotkunder vinner på testet

Arbeta med dina pilotkunder för att verkligen förstå hur du kan hjälpa dom lösa sina problem, och se till att din produkt på riktigt bidrar till deras affärer och passar in i deras processer. Du måste kunna påvisa en positiv ROI när pilottestet är klart, detta kommer göra att dina kunder även blir ambassadörer för din produkt när den lanseras.

Tänk på att piloter representerar dina användare

Att bygga en produkt handlar om att anpassa den för dina kunders behov. Du vet inte bäst, även om det är din produkt. Kom ihåg att ett pilottest går ut på att du vill förstå dina användare och marknaden, så var beredd att vara öppensinnad vad gäller dina användares förslag och idéer. Det är trots allt dom som använder produkten.

Testa inte bara din produkt utan även affärsplan

Pilotprogrammet har även en annan poäng; och det är att bevisa att din affärsplan och produktidé faktiskt fungerar. Du kommer behöva use cases och bevis att ta med till investerare och andra stakeholders. Se till att samla upp testimonials och referenser från dina pilotkunder.

Begränsa tiden för pilottest

En viktig sak att tänka på är att hålla ditt test tidsbegränsat, annars har sådana här saker en tendens att dra ut på tiden. Att sätta en sluttid för testet som inte är allt för långt fram i framtiden har även en annan funktion: Det motiverar dina kunder att faktiskt använda din produkt snart. Annars tänker man ofta ”Jag gör det senare”.

Please follow and like us:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *