Bli inte förälskad i din idé

Kategorier Affärsutveckling, Produktutveckling

I en värld full av idéer, så kanske 1 på 100 eller 1 på 1000 faktiskt är en hållbar idé. Missförstå mig rätt, dina idéer är säkert jättebra, men det är stor skillnad på att en idé skall vara bra och en idé som är affärsmässigt hållbar. Man måste vara realistisk och försöka se objektivt på sin affärsidé för att kunna lyckas, man måste veta när det är dags att satsa och när det är dags att lägga ner.

Jag pratar med entrepenörer hela tiden, och väldigt många av dem har en sak gemensamt: De älskar sin idé. De är så fast i sin idé för företaget eller en produkt att de vårdar den som sin nyfödda bebis. Likt en bebis så är deras produkt perfekt, oavsett om det motbevisas så är den perfekt, helt felfri och det är bara omvärlden som är en grym plats, människor är bara svartsjuka eller ute efter att förstöra något som i själva verket är felfritt. 15 år senare, med 20 miljoner av eget kapital investerat så har bebisen inte vuxit upp ännu.

Detta kanske är bra kvalitéer för en förälder, men inte så bra för en VD eller en Produktchef.

Poängen med en idé är att testa den, om den inte håller måste man kunna överge den eller ändra den så att den anpassas för marknaden. Den måste få lov att utvecklas; om vi skall fortsätta med bebis jämförelsen så måste man låta sin bebis börja skolan och påverkas av sina vänner och senare kollegor. När idén är skapad så är din roll som chef att se till att din produkt eller ditt företag anpassar sig för marknaden så att den kan bli en fungerande vuxen (produkt) i världen.

Vi har alla hört historier om folk som trott på sin idé och efter 25 år har äntligen världen kommit ikapp, att de höll ut trots motgångar och att ingen använde deras produkt. Men i de fall detta är värt att göra, är när man vet att man är före utvecklingen, och det finns sätt att utvärdera detta på.

En produkt eller ett företag är inte en bebis, man behöver hela tiden utvärdera sina idéer och vara beredd att göra ändringar. Man måste lyssna på sina användare och anpassa produkten därefter. När du släppt ut din produkt i världen, så är det inte du som styr över den längre (inte riktigt i alla fall). För det spelar ingen roll hur bra din idé är, är det ingen annan som håller med eller är villig att använda din produkt så är den inte värt något.

Please follow and like us:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *