Rätt fokus: Användare

Kategorier Användare, Produktutveckling, UX

Om man frågar företag skulle nog de flesta säga att de utvecklar sina produkter för användarna, det är trots allt det vi vet innerst inne att vi borde säga när någon frågar, och de flesta tror nog att de bygger sina produkter för sina användare; vare sig det handlar om Tetra Pak som designar mjölkpaket eller en online tjänst som Blocket. Poängen är att tänka på sina användare inte är unikt för online branschen, det kan appliceras på alla företag.

Ett exempel för att demonstrera är alla telefonsäljare som ringer, vi vet alla hur det är, dom ringer om och om igen och försöker få oss att byta Elavtal eller prenumerera på en tidning. För de flesta är det en obehaglig upplevelse till och med. Om dessa telefonsäljare hade fokuserat på användaren av deras tjänster, så hade de slutat ringa när du säger att du inte är intresserad, de hade valt att fokusera på rätt personer; de som faktiskt är intresserade av att köpa det dom säljer. Men ofta ser inte affärsplanen ut på det sättet för telemarketing företag. (tyvärr)

Ett annat exempel för att verkligen klargöra vad jag menar med användaren i fokus; Här om dagen var jag på Willys, och när jag skulle använda snabbkassan (sån man skannar sina varor själv och betalar) så hade dom satt in nya apparater, det var helt klart på tiden! Men alla som var före mig hade stora problem, eftersom de som har byggt de nya apparaterna för att checka ut sina varor har inte tagit användarens beteende i åtanke när dom designade flödet för att checka ut sina varor.

Alla som stod före mig (100% av användarna) hade samma problem; När man skulle börja checka ut varor, så tänker man att man hänger upp påsen på den lilla vågen och sedan riktar sin uppmärksamhet på skärmen för att börja skanna varor, men när man hade hängt upp sin påse och tittade på skärmen så stod det i stora bokstäver TA BORT VAROR FRÅN VÅGEN och det första man då tänker är att Jag har inga varor på vågen. Du förstår säkert vad problemet var: Påsen man hade hängt dit.

Man kan tycka att det inte är ett stort problem, vilket det antagligen inte är. Det kom fram en hjälpsam dam som arbetade i affären och förklarade att ”Detta är det vanligaste felet människor gör, ni måste göra så som det är tänkt” Jag kan förstå hur hon tänkte, men jag har en radikal tanke i mitt huvud som säger att så som det är tänkt, borde vara så som folk helt naturligt gör saker.

Så som det är tänkt, borde vara så som folk helt naturligt gör saker.

Att designa produkter med användaren i centrum handlar om att kommunicera med sin målgrupp (i detta fall folk som handlar mat) och komma på hur användarna använder produkter, eller hur de önskar använda den. Man måste försöka komma så nära det naturliga flödet man kan, så även om det kanske är ologiskt att inte kolla på skärmen innan man hänger upp påsen, så verkar detta vara det naturliga flödet för människor, och då borde produkten anpassas för att möjliggöra det naturliga flödet.

”Vi vet bäst”
Ofta säger utvecklare, chefer, product managers och andra personer som på något sätt har ansvar för att utveckla en produkt att sättet dom föreslår för sina användare är det bästa sättet, och användarna måste anpassa sig. Det är möjligt att de faktiskt vet bäst, att de har kommit på någon universell sanning som resten av oss helt har missat, men i det fallet måste man presentera det på ett sådant sätt för användaren att hon själv inser värdet av att ändra sitt beteende. Om inte det är fallet, så kommer man ha nöjdare kunder som älskar din produkt om man istället överger sin stolthet och bygger produkterna för sina användare, så deras liv blir enklare.

Ett bra exempel på detta är företag som driver gym, de har kommit på något som många har missat: Att träna regelbundet är bra för dig, det gör att du mår bättre, är friskare och lever längre. I detta fallet kan de presentera ett verkligt värde för sina användare så de ändrar sitt beteende genom att använda deras produkt: ett gym. Man kan enkelt påvisa hur en förändring i beteende inte bara gagnar dig utan även dina nära och kära, samt har en radikalt stor påverkan på ditt liv.

När det kommer till krita så måste vi alla fråga oss själva:
Är det viktigare för oss att vi har rätt, eller att vi bygger och designar produkter som gör människors liv enklare och tillför ett faktiskt värde?

Please follow and like us:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *