Vikten av en smart onboarding

Kategorier Produktutveckling, UX

Om du är som jag som signar upp dig på nya produkter online hela tiden av rent intresse och nyfikenhet så inser du också de gångerna onboarding processen faktiskt har fungerat, det handlar om att uppmuntra användaren genom hela köpresan och se till att användaren kommer igång och använder sina verktyg.

Vad är onboarding?

”The action or process of integrating a new employee into an organization or familiarizing a new customer or client with one’s products or services.”

Onboarding handlar om att guida alla nya användare så att de kommer igång med att använda ett system eller en produkt. Du har säkert sett det många gånger: Man registrerar sig på en sida eller för en produkt och helt plötsligt börjar det komma mail från företaget bakom produkten där de hjälper dig komma igång.

Vad man bör tänka på

De allra flesta produkter online har någon form av onboarding. De allra flesta produkter online skickar ut någon form av mail eller försöker hjälpa dig komma igång med produkten, men det finns oftast en baktanke: De vill att du uppgraderar till premium eller köper till extra produkter. Detta är i sig inget konstigt, alla företag vill tjäna mer pengar och i verkligheten kanske det dom säger är sant ”Do more with our premium version”.

Det som förvånar mig i de allra flesta fall är att företagen aldrig verkar ha funderat över sina kunders resa, jag får ofta ett erbjudande om att uppgradera till premium innan jag ens börjat använda verktyget, och hur reagerar man på detta? Jo steget in blir högre, när en onboarding process i själva verket borde hjälpa till att sänka ribban för att komma igång med applikationen.

Om du bygger produkter, eller arbetar på ett företag som bygger produkter i någon form så har ni redan allt ni behöver för att bygga en jättebra onboarding process: Era nuvarande kunder. Prata med era kunder, fråga vad dom känner är de svåra delarna att förstå, och vad som fick dem att uppgradera till premium. Försök spåra nya kunder och vart de faller av i processen, skissa upp en roadmap för hur era kunder tar sig från ett första besök på er hemsida till att bli en betalande premium kund och gissa inte.

Det är värt att ta reda på verklig data därför att en produkt är värdelös om ingen använder den.

Please follow and like us:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *