Utvärdera en app- eller produktidé

Kategorier Produktutveckling

Jag tror att de flesta människor som använder appar eller webb applikationer någorlunda flitigt någon gång har haft en produkt idé, det behöver inte ens vara en fullt utformad idé utan de flesta av oss tänker nog ganska ofta ”tänk om detta hade varit annorlunda” eller ”om jag byggt denna appen, så hade jag gjort såhär”. I världen av produktutveckling så är det vårt jobb att samla på oss dessa idéer samt att skapa en bank av idéer som vi kan prioritera och föra till liv.

Det är där i början när man är euforisk av energi och man tänker på det man skulle vilja skapa som man tyvärr måste vara kritisk till sina egna idéer. Det svåraste är att inte bli omotiverad av att se på sina egna idéer med kritisk blick, men det kommer spara dig väldigt mycket tid, pengar och smärta.

Självklart vill ingen av oss kritisera våra idéer, de är trots allt våra bebisar. Vem vill kritisera sin egen bebis? Att se på en idé eller produkt helt objektivt är som att fråga sig om ens eget barn verkligen kan stå upp mot konkurrensen i livet. Det är på många sätt en lika emotionell resa som det är en intellektuell. Men för många företag och entreprenörer har misslyckats för att de inte gjort sin läxa innan de börjar.

Innan du börjar bygga på din idé som kommer förändra världen så borde du ställa dig ett par enkla frågor för att försäkra dig om att inte bara du kommer tycka att din idé är den bästa som finns, utan att även omvärlden kommer kunna se hur bra den är, och att det faktiskt finns en marknad för din produkt när den är färdig.

Jag föredrar att använda en 11 punkts lista som jag lånat från Silicon Valley Product Group:

  1. Exakt vilket problem kommer detta lösa? (value proposition)
  2. För vem löser vi detta problemet? (target market)
  3. Hur stor marknad finns det? (market size)
  4. Vilka alternativ finns det? (competitive landscape)
  5. Vad gör oss unikt kvalificerade att utveckla detta? (our differentiator)
  6. Varför just nu? (market window)
  7. Hur lanserar vi produkten på marknaden? (go-to-market strategy)
  8. Hur mäter vi produktens framgång? (metrics)
  9. Hur kommer vi tjäna pengar på vår produkt? (revenue strategy)
  10. Vilka faktorer är kritiska för vår framgång? (solution requirements)
  11. Baserat på de ovanstående svaren, borde vi fortsätta? (go or no-go)

Jag använder ordet ”produkt” i min beskrivning, men detta koncept kan tillämpas på annat än bara produktutveckling, om du planerar att börja tillverka någonting, eller öppna en webbshop till exempel fungerar listan lika bra där.

Ibland kan det till och med vara bra att ta hjälp utifrån med att ställa sig dessa frågor, där du till exempel ber en smart vän att intervjua dig för att verkligen utvärdera varje fråga. Men om du svarar kritiskt och ärligt på varje fråga så kommer du ha en mycket bättre bild av hur ditt liv de kommande åren kommer se ut om du väljer att gå vidare.

Please follow and like us:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *