De flesta företag som sysslar med någon form av utveckling av system, produkter eller applikationer har för vana att arbeta med antaganden. Man kanske inte tänker så mycket på det själv, men väldigt många beslut brukar vara baserade på att man antar (eller tycker sig veta helt säkert) att saker är på ett visst sätt. Man antar att kunder vill ha en viss sak, och att denna skall fungera på ett visst sätt så därför utvecklar man just detta. Antaganden är viktiga, men man borde…Fortsätt läsa ”Hypotesdriven utveckling”

”Effective customer onboarding is an increasingly important aspect of strategies aimed at solving the problems of retention and revenue generation.” – Brad Strothkamp (Forrester) Vad är en onboarding process? En onboarding process är processen som börjar efter en person eller ett företag har valt att börja använda dina tjänster. Det är alltså efter säljarna gjort sitt jobb och de kommit in i värmen. Oftast handlar det om ett antal mail som går ut till dig för att guida dig genom den nya applikationen du köpt…Fortsätt läsa ”En bättre onboarding kan hjälpa dig frigöra resurser och öka antalet kunder”

Många av dagens produktföretag har genom sin strategi och sättet de hanterar sin backlog på idag blivit vad som kallas ”feature factories” vilket innebär att de som är ansvariga för produkten tillsammans med utvecklarna producerar funktionalitet. Internt är det jättebra, det berättar för chefer och andra vad som kommer byggas. Man får en lång lista där man visar på vad som kommer byggas över en ganska lång framtid, och det brukar vara tillräckligt för att alla i organisationen skall vara nöjda. Men en lista över…Fortsätt läsa ”Varför man bör tillämpa resultatdrivna roadmaps”

Om man frågar företag skulle nog de flesta säga att de utvecklar sina produkter för användarna, det är trots allt det vi vet innerst inne att vi borde säga när någon frågar, och de flesta tror nog att de bygger sina produkter för sina användare; vare sig det handlar om Tetra Pak som designar mjölkpaket eller en online tjänst som Blocket. Poängen är att tänka på sina användare inte är unikt för online branschen, det kan appliceras på alla företag. Ett exempel för att demonstrera…Fortsätt läsa ”Rätt fokus: Användare”

Om du är som jag som signar upp dig på nya produkter online hela tiden av rent intresse och nyfikenhet så inser du också de gångerna onboarding processen faktiskt har fungerat, det handlar om att uppmuntra användaren genom hela köpresan och se till att användaren kommer igång och använder sina verktyg. Vad är onboarding? ”The action or process of integrating a new employee into an organization or familiarizing a new customer or client with one’s products or services.” Onboarding handlar om att guida alla nya…Fortsätt läsa ”Vikten av en smart onboarding”

Source: Martin Eriksson, MindTheProduct

En product manager, produktchef eller produktutvecklare är en person som har en ganska dynamisk roll i varje företag. Det huvudsakliga ansvaret är att hela tiden utveckla nya produkter och vidareutveckla befintliga produkter i rätt riktning så att kunderna, utvecklarna och cheferna är nöjda. En product manager är inte en programmerare. En stor del av jobbet som produkt utvecklare har att göra med analys och kommunikation. Man måste hela tiden analysera vart företaget och produkterna befinner sig; på marknaden, ekonomiskt, gentemot konkurrenterna och inför framtiden. För…Fortsätt läsa ”Vad är product management?”

Jag tror att de flesta människor som använder appar eller webb applikationer någorlunda flitigt någon gång har haft en produkt idé, det behöver inte ens vara en fullt utformad idé utan de flesta av oss tänker nog ganska ofta ”tänk om detta hade varit annorlunda” eller ”om jag byggt denna appen, så hade jag gjort såhär”. I världen av produktutveckling så är det vårt jobb att samla på oss dessa idéer samt att skapa en bank av idéer som vi kan prioritera och föra till…Fortsätt läsa ”Utvärdera en app- eller produktidé”